We use cookies on this site to enhance your user experience. Do You agree?

Read more

Dr hab Renata Włoch i dr hab Katarzyna Śledziewska wyjaśniają jak epidemia zmieni uczelnie.

Epidemia koronawirusa. Kryzysowe warunki zmienią uczelnie

Uniwersytet Warszawski jako jedna z pierwszych instytucji wprowadził nakaz pracy w domu dla wykładowców i studentów. Przestawiając się na pracę zdalną w tej bezprecedensowej sytuacji, mamy szansę wyposażyć naszych studentów w kompetencje, które są niezbędne na cyfryzującym się rynku pracy.

Zespół DELab UW, któremu kompetencji cyfrowych nie brakuje, odbył niedawno swoje pierwsze całkowicie zdalne spotkanie. Łatwo nie było – po kolei przechodziliśmy od jednego narzędzia do drugiego. W końcu wypracowaliśmy podstawowy standard spotkań i lepiej oswoiliśmy jedno z powszechnie dostępnych narzędzi. Kupiliśmy też parę mikrofonów, dopracowaliśmy netykietę spotkań.

Kilka skończonych dopiero co raportów na temat rozmaitych wymiarów cyfryzacji musimy przepisać od nowa – obecna sytuacja nakłada na opisane zjawiska zupełnie nową warstwę wydarzeń i procesów. Zresztą to, co dzieje się obecnie, jest najciekawszym z możliwych laboratoriów badawczych. Niektórzy nasi koledzy zmienili tematy seminariów badawczych i angażują studentów w zbieranie materiałów na temat zmieniających się praktyk życia codziennego w warunkach kwarantanny. Nie możemy wprawdzie korzystać z części tradycyjnych narzędzi pracy socjologa takich jak wywiady bezpośrednie – ale szybko uczymy się nowych metod badawczych. Wywiady można w końcu przeprowadzać zdalnie (choć ma to swoje ograniczenia).

Więcej na stronach Gazety Wyborczej: Epidemia koronawirusa